loading

Přírodní či biokosmetika - jak je poznáte?

Pro mnohé z nás je nákup biopotravin přirozenou věcí. Jsou bohaté na důležité živiny a pomáhají nám minimalizovat nebezpečí umělých pesticidů, hnojiv a přídatných látek, kterým se snažíme vyhnout. Navíc, protože jsou produkovány udržitelným způsobem, chrání biopotraviny zdraví zemědělců i celé planety.


Výběr přírodních kosmetických výrobků a přípravků péče o tělo má také značné výhody. Stejně jako u biopotravin, kosmetické přípravky vyrobené ze surovin kontrolovaného ekologického zemědělství vám umožní vyhnout se nebezpečným umělým látkám. Podívejme se společně blíže na to, jak si vybrat opravdovou kontrolovanou přírodní kosmetiku nebo biokosmetiku.

Není vše přírodní, co se tak tváří
Koupíte-li si „přírodní“ krém, šampón nebo make-up, může se jednat o výrobek, v němž mohou naprosto převažovat syntetické složky, navíc testované na zvířatech. O „ekologickém“ původu rostlinných složek se můžete rovněž jen dohadovat. Stěžovat si nemáte kde, protože nic z toho není v rozporu se zákonem.

Pravda - některé značky mají tak dobré jméno, že tvrzením typu „bez syntetických přísad“ nebo „netestováno na zvířatech“ spotřebitelé prostě důvěřují. Přesto existují některé standardy a certifikáty, které mohou orientaci na trhu usnadnit. Hledisek při výběru můžete uplatnit hned několik.

Nedostatečná právní úprava „biokosmetiky“
Co si představit pod pojmy „kontrolovaná přírodní kosmetika“ či „biokosmetika“? Obecně vzato, přírodní kosmetika by měla obsahovat pouze nebo převážně přírodní suroviny, tedy takové, které pocházejí z rostlin nebo minerálů. Na trhu se uplatňuje řada soukromých certifikačních značek, které deklarují, jaké standardy či kritéria daný výrobce dodržuje. Jednotlivé standardy připouštějí různé procento zastoupení syntetických složek, obvykle od 0 do 30 procent.

Nejednotný je přístup k užívání syntetických konzervantů, živočišných látek, případně k požadavkům na ekologická balení. Označení organická kosmetika nebo biokosmetika se většinou chápe ještě přísněji – složky by měly v maximálně možné míře pocházet z kontrolovaného ekologického zemědělství anebo kontrolovaného sběru na přísně vybraných lokalitách, nesmí být testovány na zvířatech a obsahovat GMO. Používání ropných derivátů, syntetických barviv, parfémů a konzervantů je zakázáno. Podmínkou je možnost zpětného ověření původu vstupních bio surovin, bez ohledu na zemi zpracování. Povinností je i užití recyklovatelných obalových materiálů, pravidlem pak balení pouze do nejnutnějších obalů.

Zatímco značení biopotravin podléhá legislativě Evropské unie, používání termínů „bio“ či „přírodní“ v kosmetickém průmyslu není zatím zákony nijak omezeno. V praxi to znamená, že si každá země, asociace či dokonce jednotlivý výrobce může zatím definovat pojem „přírodní kosmetika“ dle vlastních kritérií. Snaha o zjednodušení stávající situace je na místě. Jak dokazuje úspěch certifikovaných biopotravin v Evropě, spotřebitelský potenciál zájemců o přírodní produkty je obrovský. Dokud však budou pouze skalní vyznavači bio schopni rozeznávat, co je a co není skutečně přírodní, nebude se trh s biokosmetikou rozvíjet.

Známky, které pomohou
Budete-li se na našem trhu zajímat o kosmetiku s co možná největším obsahem skutečně přírodních látek, setkáte se na našem trhu nejčastěji se známkou Přírodní kontrolovaná kosmetika. Nejstarší, původně pouze v Německu platná známka kvality z roku 1996 (uděluje ji německá asociace BDIH - Spolkový svaz německých podnikatelů v průmyslu a obchodu sdružující obchodní a výrobní firmy z oblasti farmacie, health care produktů, potravinových doplňků a kosmetiky) je dnes jednou z nejčastěji užívaných ochranných známek i na mezinárodní úrovni.

Výrobky s certifikátem BDIH nemohou obsahovat ropné produkty, syntetické konzervační a vonné látky ani syntetická barviva. Suroviny se nesmějí získávat z mrtvých zvířat a výrobky ani složky nesmějí být na zvířatech testovány. Rostlinné suroviny pocházejí, pokud je to možné, buďto z ekologického zemědělství nebo z kontrolovaných sběrů ve volné přírodě. Splnění podmínek posuzuje mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode. Pozor: známka BDIH nemusí nutně znamenat, že se jedná o bioprodukt! V době, kdy směrnice vznikala, nebyl na ekologický původ přírodních surovin kladen takový důraz jako nyní. Z těchto důvodů v názvu nejsou výrazy „bio“ ani „organic“, ale „Kontrollierte Natur Kosmetik“.

Ačkoliv jsou při výrobě používány zpravidla certifikované biosuroviny, jejich skutečný podíl v konečných výrobcích není na obalu procentuelně deklarován. Na našem trhu lze s tímto logem získat vybrané výrobky značek: Lavera/Laveré, Logona, Sante Naturkosmetik, Primavera, Natuderm, Nature Friends, Weleda, Dr. Hauschka, Maharishi Ayurveda, Tautropfen, Fitne a jiné.

Pokud pochází přírodní kosmetika z francouzsky či anglicky hovořících zemí, můžete na obalu výrobku nalézt logo "EcoCert" či „Soil Association Organic Standard“. Obě tyto známky potvrzují, že produkty obsahují suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství a, na rozdíl od známky BDIH, informují o skutečném podílu těchto surovin ve výrobku.

Původně pouze certifikační a kontrolní orgán pro ekologické zemědělství EcoCert patří dnes mezi největší certifikační společnost pro organické kosmetické výrobky. Od roku 2002 nabízí dva certifikáty - „Ecocert ECO“ pro produkty, jejichž obsah je z 95 % přírodního původu, 5 % všech a 50 % rostlinných složek ekologického původu.

Přísnější „EcoCert BIO“ označuje výrobky, které pochází z 95 % z přírodních surovin a 10 % všech a 95 % rostlinných složek ve výrobku je bio původu. Procentuální podíl složek z ekologického zemědělství je uváděn na obalu. Na českém trhu lze s touto známkou zakoupit například dánskou kosmetiku značky Urtekram či francouzské L'occitane, Melvita a Sanoflore.

Velké oblibě mezi výrobci se v poslední době těší mezinárodní certifikace kontrolované přírodní kosmetiky NaTrue. NaTrue rozlišuje tři stupně kontrolované přírodní kosmetiky – přírodní kosmetiku, přírodní kosmetiku se 70% podílem bio složek a bio kosmetiku, v níž nejméně 95 % surovin musí pocházet z kontrolované ekologické produkce nebo „volného“ kontrolovaného sběru dle nařízení Evropské komise o ekologickém zemědělství.

Ochranná známka NaTrue tak díky jednotnému mezinárodnímu označení umožňuje lepší orientaci v nabídce přírodních produktů té nejvyšší kvality. Na certifikaci dle standardů Natrue postupně přechází řada značek, například Alverde, Dr. Hauschka, Farfala, Lavera, Logona, Primavera, Sante a Weleda.


Obdobná známka „Charte Cosmebio“, udělovaná francouzskou obchodní asociací výrobců ekologické kontrolované kosmetiky Cosmebio, (u nás např. francouzská značka Oléanat) vychází rovněž ze standardů EcoCertu.





Britská Soil Association Certification Limited (certifikace kosmetických výrobků od roku 2002) zaručuje v případě přírodní kosmetiky minimálně 70% podíl organických složek ekologického původu (i zde je konkrétní procento na každém výrobku ještě uvedeno); pro výrobky označené pouze slovem „organic“ a logem je pak závazné minimum 95 %. Na našem trhu má tuto značku například Balm Balm, Essential Care, 100% Pure a další.



Další značkou, která deklaruje, že produkt je zpracován v maximální možné míře ze surovin ekologického zemědělství je BIO ECO COSMESI, který udílí Italská asociace ekologického zemědělství (AIAB) ve spolupráci s Institutem pro etickou certifikaci (ICEA). Italský certifikát zaručuje netestování konečného výrobku na zvířatech, absenci GMO a použití výhradně přírodních surovin, které pochází v maximálně možné míře z ekologického zemědělství či kontrolovaného sběru ve volné přírodě. Kosmetiku s tímto certifikátem lze na našem trhu koupit například pod značkou Extratissima BIO.



Certifikací přírodní kontrolované kosmetiky se zabývá řada certifikačních společností po celém světě (např. USDA Organic v USA, australská NASAA, rakouský Lacon Institut – certifikovaná kosmetika Styx, Sanoll a další).

Certifikaci kosmetiky vyráběné z ekologických surovin poskytuje i česká kontrolní obecně prospěšná společnost KEZ (Kontrola ekologického zemědělství).

Etická kosmetika
Stále větší oblibu si u spotřebitelů v EU nalézá také přírodní kosmetika zohledňující při výrobě vedle ekologického i sociální rozměr. Tzv. etická kosmetika zahrnuje výrobky, jejichž produkce a distribuce probíhá v souladu s lidskými právy, bez využívání a vykořisťování osob, s ohledem na welfare a ochranu životního prostředí. Nejčastěji bývá tato kosmetika spojována s mezinárodní značkou Fair Trade.

Výroba probíhá v souladu s pravidly spravedlivého obchodu - suroviny pochází z rozvojových zemí, jejich výkup probíhá dle zásad trvale udržitelného rozvoje, s garancí výkupních cen s přiměřeným ziskem. Běžná bývá dlouhodobá podpora místních komunitních aktivit či zaměstnávání znevýhodněných sociálních skupin. Příkladem takové kosmetiky je u nás dánská značka Urtekram, francouzská L'Occitane a Melvita či britská Lush.

Česká certifikovaná přírodní kosmetika
Od června roku 2010 mohou také čeští výrobci přírodní kosmetiky nechat své výrobky certifikovat domácí kontrolní organizací. Česká kontrolní organizace KEZ o.p.s. zavedla certifikaci kosmetiky vyráběné z přírodních a ekologických surovin. Tyto standardy byly vypracovány ve spolupráci s experty z oblasti výroby kosmetických prostředků a odborníky na kosmetickou péči a vycházejí z mezinárodní certifikace francouzské organizace Ecocert.

Značka CPK – CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA definuje suroviny, které certifikované výrobky smí obsahovat, a vymezuje je pouze na přírodní a z přírody pocházející zdroje. Definuje naopak i suroviny, které jsou zakázány.

Vyšším stupněm certifikace je pak značka CPK – bio pro kosmetické prostředky s obsahem surovin z ekologického zemědělství, které musí splnit nejen podmínky CPK, ale musí obsahovat i bio suroviny. Pokud výrobek prokazatelně splňuje parametry stanovené ve Standardech a zároveň obsahuje bio surovinu, případně bio suroviny v minimálním množství 10 %, může jej výrobce označit na obale nebo v reklamě značkou „CPK bio“.

Produkty označené CPK – CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA a CPK bio splňují níže uvedená kriteria:

• Výrobky obsahují nejkvalitnější rostlinné suroviny včetně surovin pocházejících z ekologického zemědělství, případně ze sběru bylin či plodů rostoucích ve volné přírodě.
• Výrobky neobsahují parafín, vazelínu, ani jiné další ropné produkty nebo látky na bázi silikonů.
• Neobsahují žádné syntetické vonné, konzervační a barvící látky.
• Neobsahují geneticky modifikované suroviny.
• Výrobky ani výchozí suroviny nejsou testované na zvířatech, je zakázané použití surovin ze zvířat s výjimkou včelího vosku a derivátů lanolinu.
• Neobsahují chemické UV filtry, elektronové nosiče, ethoxylované suroviny.
• Sběr rostlin probíhá šetrným způsobem s přihlédnutím k zachování druhové rozmanitosti a stability přírodního stanoviště s důrazem na ochranu životního prostředí.
• Ekologická likvidace odpadů, ekologická únosnost výroby a obalových materiálů.

Certifikovaná přírodní kosmetika může nést toto označení:






Současným držitelem certifikátů kosmetických prostředků je např. firma Saloos.

Autor: Tomáš Václavík, Celostnimedicina.cz

Aktuální články

  • Které barvy dekorativní kosmetiky a oblečení jsou nejvhodnější právě pro vás?

    Přemýšlíte nad vhodným výběrem barev? Nejste si jistá, zda vám více sluší rudá rtěnka, nebo vyniknete lépe v růžové? Víte, že existuje barevná typologie, která poukazuje na to, jaké barvy jsou vhodné pro každého člověka v závislosti na ročním období. Jde vyloženě o charakteristiku odstínů barev naší osoby v souvislosti s jarním, letním, podzimním či zimním obdobím.  Do které z těchto čtyř kategorií patříte? Na co je barevná typologie dobrá?...

  • Oblíbili jste si BB krémy? Zkuste i CC krémy!

    Po boomu oblíbených BB krémů se objevily CC krémy, které způsobily velký poprask v kosmetickém průmyslu. Chcete vědět, čím se liší a jak mohou být přínosné pro vaši krásu? A kdo má CC krémy v nabídce? Pojďme si je společně trochu přiblížit. V čem je hlavní rozdíl? Dvojité C v názvu pochází ze zkratky anglických slov color/ control correcting, což v překladu znamená „barevně sjednocující “. A to je hlavní rozdíl od BB krémů (v překladu blaming balm),...

  • Jak účinně bojovat s pigmentovými skvrnami a vyhrát

    Pigmentové skvrny nás mohou potrápit v každém věku. U starší pleti se jedná o tak zvané stařecké skvrny, avšak i mladá pokožka je ohrožena. Vznik je často zapříčiněn nadměrným sluněním, bez použití ochranných faktorů, anebo pokud ochranný faktor není dostatečně silný. Nemusíte zrovna jen ležet na pláži. I během běžného chození po městě nebo při sportu je pokožka bez použití přípravku s ochranným UV filtrem v ohrožení.     Základem je nepodceňovat...

Lhůta na vrácení 1 rokx

Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
OK Více informací